بلاگ

شعار برند یا اسلوگان چیست؟+اهمیت آن

پیام های تبلیغاتی، یکی از مهمترین گزینه هایی محسوب می شوند که برندها برای اینکه بتوانند خودشان را در اذهان مخاطبین تثبیت کنند، به آنها نیاز مبرم دارند. این پیام ها، در حوزه تبلیغات و بازاریابی با نام شعار برند یا اسلوگان (Slogan) شناخته می شوند. بنابر نیاز برندها و کسب و کارها، این نوع شعارها یا همان اسلوگان باید به شیوه ای ساخته شوند که به بهترین شکل ممکن با مخاطبین ارتباط برقرار کرده و ملکه ذهن آنها شود. بدین صورت که با شنیدن نام برند و یا محصول مورد نظر، شعار مربوطه هم به ذهن خطور کرده و حتی با دیگر افراد به اشتراک گذاشته شود. پروسه تهیه اسلوگان، باید به دقت و با استفاده از مشاوره و همکاری آژانس دیجیتال مارکتینگ و یا مشاور کسب و کار انجام شود. 


شعار برند چیست؟

قبل از اینکه به توضیحاتی در خصوص  اسلوگان یا شعار برند بپردازیم، باید ریشه آن را مورد بررسی قرار دهیم. این واژه به کشور اسکاتلند و زمان جنگ برمی گردد و به معنای  فریاد برای جنگ است. بنابراین، می توان گفت که یک اسلوگان هم باید باعث ایجاد  تحرکات قدرتمندی در مخاطب شده و وی را برای اقدامات بعدی آماده می کند.


کسب و کارها نیاز دارند تا با استفاده از شیوه های رایج در زمینه تبلیغات و بازاریابی، در ذهن مشتریان  ماندگاری مناسبی ایجاد کنند. اهمیت این موضوع نشان می دهد که پروسه تهیه شعار برند باید از همان ابتدای کار شروع برند و یا ارائه یک محصول جدید، با دقت هرچه تمام تر و در نظر گرفتن کلیه عناصر مرتبط با برند، نوع مخاطبین و اهداف در نظر گرفته شده، انجام شود. یک شعار برند خوب و حرفه ای می تواند برای سال ها و حتی چندین دهه یک برند را در ذهن افراد تثبیت کند و حتی برعکس این مورد هم صادق بوده و یک کسب و کار با شعار برند ضعیف، به سرعت فراموش می شود.


مزایا و اهداف شعار برند

با توجه به میزان اهمیت شعار برند slogan، می توان گفت که از ابتدای شروع به طراحی آن و تا زمانی که پیاده سازی و اجرا می شود، شعار برند اهداف گوناگون و مشخصی را دنبال می کند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  ایجاد جرقه در ذهن مخاطبین

  جذب مخاطب برای توجه به محصول و بررسی آن

  خرید محصول توسط مخاطب و تبدیل به مشتری

  ایجاد ماندگاری برند یا نوع محصولات آن در ذهن افراد


اگر برندی بتواند با در نظر گرفتن اهداف تعیین شده، یک اسلوگان خوب و شعار برند مناسب طراحی و اجرا کند، در خصوص تصویر ذهنی و محصولات خود می تواند به مزیت ها و پیشرفت هایی دست پیدا کند. این موارد عبارتند از:

  مزیت رقابتی برند در بین رقبا و بازار

  تمرکز بر روی ویژگی مهم محصول

  توضیح کوتاه و مختصر برای یک کالا و خدمات

  شیوه ای کم هزینه جهت تبلیغات

  انجام تاثیرگذاری بهتر و موثرتر

  ایجاد برتری برند نسبت به رقبا


 

 ویژگی های یک شعار برند خوب

هر برندی، با توجه به اهداف، برنامه ریزی ها و نوع محصولات خود، از مشاوره یک آژانس دیجیتال مارکتینگ و یا مشاور کسب کار استفاده می کند تا بتواند بر اساس سرفصل های تعیین شده در حوزه کسب و کار خود، اسلوگان مناسب و مرتبط با آن تهیه و تنظیم شود. اما به طور حتم، هر شعاری باید از یک سری ویژگی های تعیین شده در حیطه خود بهره ببرد. یعنی موارد استانداردی که به نوعی چهارچوب طراحی شعار برند محسوب می شود. این گزینه ها عبارتند از:

  به اندازه کافی خلاقانه بوده باشد

  مخاطب با آن به خوبی ارتباط برقرار کرده و در ذهن وی باقی بماند

  کلمات استفاده شده با ماهیت کلی برند تناسب داشته و مخاطب را به سمت آن هدایت کند

  اسلوگان باید ریتم خوش آهنگی داشته باشد

  یک شعار برند خوب، حتماً باید از تاثیرگذاری مثبتی سود ببرد

  کوتاه بودن اسلوگان در کنار موثر بودن پیام آن، بسیار مهم است

  آینده نگر بودن  باید در اسلوگان وجود داشته باشد

  وعده ارائه شده در شعار برند نباید غیر واقعی باشد، زیرا باعث طرد شدن مخاطب خواهد شد.

 

(slogan) انواع شعار برند 

با توجه به تنوع محصولات و کسب و کارها، شعار برندهای گوناگون نیز باید با آنها کاملاً متناسب باشد. بنابراین، این موضوع طبیعی است که خود اسلوگان ها نیز از مدل های مختلفی برخوردار باشند که بنابر نیازهای یک برند و نوع محصول و سرویس مربوطه، مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه، به انواع اسلوگان اشاره می کنیم:

 تبلیغاتی  

در این نوع شعار، یک کالا و یا سرویس به مخاطبین معرفی می شود. البته نمی توان از یک شعار برند ، برای تیزرها و کمپین های تبلیغاتی مختلف یک برند استفاده کرد. بنابراین، برای هر محصولی، اسلوگان آن نیز تغییر خواهد کرد.

 کسب و کار  

همان طور که مشخص است، در این نوع اسلوگان ، ما محصولی را معرفی نکرده و به توضیحات سرویس مربوطه نمی پردازیم. بلکه، به خود برند و اصالت آن اشاره می کنیم.

 شعارهای برند خلاقانه  

یکی از مواردی که هر برندی باید بتواند به خوبی در آن پیشرفت کند، موضوع رقابت است. بنابراین، یکی از شیوه های موفقیت در این حوزه، استفاده از اسلوگان های خلاقانه است.

 توصیفی  

با استفاده از این نوع اسلوگان می توان خدمات هر برند و یا مزیتی که محصول آن ارائه می دهد را در یک جمله تاثیرگذار ولی کوتاه ، توضیح داد.

 احساسی  

همیشه در تبلیغات، درگیر کردن احساسات و عواطف مخاطب و مشتری از گزینه های مهم بوده است. به همین دلیل است که اسلوگان نیز می تواند بر این اساس ساخته شود. در این نوع شعارهای برند، عواطف ، هیجان ، خوشحالی و... حضور موثری دارد.

 متقاعد کننده  

به صورت کلی، خدمات و کالاهای هر برند برای حل مشکل مخاطب به وجود می آیند. پس می توان با توجه به این موضوع و نوع نیاز افراد، از اسلوگان متقاعدکننده استفاده کرد.


 نحوه طراحی یک اسلوگان حرفه ای و موثر  

هر برند و کسب و کاری، از یک تیم بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ قوی سود می برد که شرح وظایف متعددی را هم در لیست کارهای خود ایجاد کرده است. از تبلیغات گرفته تا بهینه سازی موتورهای جستجو و... یکی از مسئولیت های بسیار مهم این تیم، طراحی و نوشتن شعار برند است. به این صورت که با در نظر گرفتن ماهیت کلی برند، نوع مشتریان و کالاها و اهدافی که برای خلق یک اسلوگان در نظر گرفته شده است، این مورد انجام می شود. اما طراحی شعار برند مناسب، اصول ویژه خود را دارد که در ادامه به چند روش برای طراحی و ایجاد یک اسلوگان حرفه ای و موثر اشاره می کنیم:

 اهمیت دادن به طراحی لوگو  

برای ایجاد حداکثر تاثیر شعار برند، در کنار آن باید یک لوگوی قدرتمند ساخته شود. یک نشان هوشمند باعث می شود تا برند به خوبی معرفی شود. بنابراین، پروسه طراحی و کار برای ساختن شعار و لوگو ، باید به موازات یکدیگر پیشرفت کند. این مورد، یکی از نیازهای کسب و کارها برای ایجاد رقابت است.

 صرف زمان کافی  

برای طراحی و ایجاد یک اسلوگان خوب ، باید زمان مناسبی اختصاص داده شود. می توان پروسه های کاری را به چند بخش تقسیم کرده و هرکدام را به ترتیب میزان اهمیت انجام داد. مراحلی مانند کسب و جمع آوری اطلاعات، ایده پردازی و... همه در یک پکیج و در چند مرحله قابل اجرا است.




 انجام ساده سازی  

یک اسلوگان خوب باید بتواند در همان ثانیه های اول با مخاطب ارتباط برقرار کرده و باعث جذب آنها شود. به عبارتی دیگر، برای ایجاد احساس مناسب و مدنظر برند، فقط چند ثانیه فرصت وجود دارد. در این راستا، چند کلمه مهم و اصلی باید استفاده شده و چند ایده در یک جمله به کار رود. از ایده ها و جملات پیچیده و گمراه کننده ای که حواس مخاطب را پرت می کنند، پرهیز شده و ایده آل این است که اسلوگان ، تنها یک جمله کوتاه اما ساده باشد. مانند برند نایکی و جمله معروف Just Do it

 استفاده از حس و حال طنز  

با اضافه کردن حس طنز به شعار یک برند، می توان آن را برای سال ها به یاد ماندنی کرد. در ابتدا، اولویت های شعار برند را مشخص کرده و سپس برای استفاده از حس و حال طنز برای آن، همه موارد را به دقت بررسی کنید. اگر کاربرد طنز باعث می شود تا اسلوگان شما به سختی توسط مخاطب جذب شود، با یک تصمیم حرفه ای، آن را به کناری گذاشته و برای شعار برند به کار نبرید.

 داشتن صداقت و عدم تعریف بیش از حد  

یکی از گزینه های اصلی دنیای برندها، صداقت است. این مورد در ایجاد موفقیت برند نقش مهمی ایفا می کند. به همین دلیل، یک برند باید از خود بپرسد که آیا آن موردی را که شعار برند وعده می دهد، به صورت کامل می تواند برای مشتری انجام دهد یا خیر. اگر پاسخ منفی است، شعار برند باید تغییر کند.

مضاف بر اینکه، از کلمات جامعی مانند بهترین و یا شماره یک پرهیز کنید. کاربرد این کلمات، کلیشه ای است. ضمناً، اگر برندی در حوزه کسب و کار خود بهترین و شماره یک است، نمی تواند آن را در لحظه ثابت کند.

 در نظر گرفتن مخاطبین هدف  

یکی از اهداف مهم اسلوگان ، توسعه برند و کسب و کار است. برای این موضوع، باید مخاطبین را در نظر گرفت و محل سکونت آنها مشخص شود. آیا آنها در منطقه ای سکونت دارند که خود برند در آنجا واقع شده است؟ آیا مخاطب هدف در کل کشور پخش شده و اینکه هدف طراحی جهانی است؟ اگر برندی، محصولات و سرویس های خود را به صورت جهانی عرضه می کند، اسلوگان آن نیز باید بر اساس یک فرهنگ کلی و جامع طراحی شده و با تمامی آنها سازگار و هماهنگ باشد. یعنی اینکه شعار برند، در چندین زبان و فرهنگ مختلف باید از قابلیت ترجمه و تفسیر یکسان برخوردار باشد.

 شیوه های متمایز جلوه دادن برند  

یکی از مواردی که در طراحی اسلوگان باید در نظر گرفته شود، روش هایی است که برند را نسبت به رقبا خاص و متمایز جلوه می دهد. بنابراین، بیزینس های مختلف باید به دنبال اضافه کردن حسی خاص و جدید به شعار برند خود باشند. اگر پروسه انجام این کار به درستی انجام شود، درگیر کردن ذهن مشتری به شیوه ای مثبت و موثر، دور از دسترس نخواهد بود.

 وزن و قافیه  

اگر برندی بتواند یک اسلوگان با وزن و قافیه هماهنگ و جذاب طراحی کند، همیشه ایده ای مناسب را اجرا کرده است. به محض اینکه مشتری بالقوه، اسلوگان را روی بیلبورد ببیند و یا آن را از طریق رادیو بشنود، سریعاً آن را در حافظه خود ثبت خواهد کرد.

 جمع بندی  

در دنیای کسب و کارهای امروزی، برندها باید بتوانند تا صدای محصول یا سرویس خود را به گوش مشتریان و مخاطبین برسانند. این پروسه به شیوه های گوناگونی قابل اجرا و پیاده سازی است. یکی از این متدها، استفاده از اسلوگان است. یک جمله کوتاه، همراه با وزن و قافیه که جهت تاثیرگذاری، افکار، ایده ها و استراتژی های متعددی در پشت آن قرار دارد. شعار برند با عناصر متعدد و ویژه ای همراه خواهد شد که ضمن ایجاد یک پیام ساده اما جامع که در دل خود به ویژگی های برند و محصول اشاره دارد.

 بیزینس های گوناگون و به خصوص نوپایی که می خواهند از ابتدا به صورت حرفه ای و قوی پیشرفت کنند، در کنار دیگر موارد مرتبط با کسب و کار خود و توجه به هر آنچه که در موفقیت آنها تاثیرگذار است، باید برای طراحی شعار برند  مناسب نیز اقدام کنند. در این راستا، می ‌توانید از مشاوره‌های مجموعه ما بهره‌مند شوید تا  در طراحی یک شعار تبلیغاتی مناسب برای کسب‌و‌کارتان شما را یاری کنیم.