بلاگ

شیوه‌های انجام تبلیغات در اینستاگرام

تبلیغات در اینستاگرام ، به عنوان یکی از پرطرفدارترین و اثربخش‌ترین راهکارهای بازاریابی در دنیای امروز، نقش بسیار حیاتی را در تبلیغات دیجیتال ایفا می‌کند. با بیش از 2 میلیارد نفر از کاربران فعال ماهیانه، این پلتفرم اجتماعی از طریق تصاویر و ویدئوها، فرصتی بی‌نظیر برای برندها فراهم کرده است تا با دسترسی به جمعیت گسترده‌ای از مخاطبان، محصولات و خدمات خود را به بازار عرضه کنند. تنوع در اینستاگرام از لحاظ محتوا و افراد معتبر در زمینه‌های مختلف، این امکان را به برندها می‌دهد که با انتخاب مناسبین اینفلوئنسرها، ارتباطات قوی برقرار کرده و جذب توجه بیشتری داشته باشند.

مقدمه

از آنجایی که دنیای عصر دیجیتال روز به روز ما را با چشم‌اندازهای جدیدی روبرو می‌کند، جلوتر ماندن از منحنی برای کسب و کارهایی که به دنبال پیشرفت در عصر دیجیتال هستند، ضروری است. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به ابزارهای قدرتمندی برای دستیابی به مخاطبان جهانی تبدیل شده‌اند و در میان آن‌ها، اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم پویا و تاثیرگذار برای تبلیغات متمایز است.

 چشم انداز تبلیغات اینستاگرام دستخوش تغییرات و پیشرفت های قابل توجهی شده است و فرصت های جدید و هیجان انگیزی را برای کسب و کارها برای ارتباط با مخاطبان هدف خود ارائه می دهد. 

در این مقاله، پنج دلیل قانع‌کننده را بررسی خواهیم کرد که چرا تبلیغات در اینستاگرام برای کسب ‌وکارها در سال 2023 و بعد از آن ضروری است. پس تا پایان مقاله همراه مجموعه عارفه پناهی باشید.


آمارهای کلیدی اینستاگرام بر اساس اعداد و ارقام

قبل از اینکه به مزایای این پلتفرم سرگرم کننده بپردازیم، اجازه دهید نگاهی به برخی از آمارهای کلیدی در مورد اینستاگرام بیاندازیم که آن را برای مشاغل و برندهای مختلف بسیار ارزشمند می‌کند.

  • 17.6 درصد از مردم جهان از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

  • طبق آمارها ایران رتبه هفتم در بین کشورهای استفاده کننده از این اپلیکیشن را به خود اختصاص داده است.

  •  با توجه به جمعیت ۸۳ میلیون نفری ایران، در حدود ۲۹ درصد از کاربران ایرانی از شبکه اجتماعی اینستاگرام بهره می‌برند و این موضوع نشان دهنده‌ی محبوبیت اینستاگرام در ایران می‌باشد. 

  • 60 درصد از مردم می‌گویند که محصولات جدیدی را در اینستاگرام کشف می کنند.

  • 31.2 درصد از کاربران اینستاگرام بین 25 تا 34 سال سن دارند.

  • 31 درصد از کاربران اینستاگرام بین 18 تا 24 سال سن دارند.

  • 87 درصد از کاربران در خارج از ایالات متحده ساکن هستند.

  • طبق داده های سال 2021، کاربران روزانه به طور متوسط ​​30 دقیقه را در اینستاگرام سپری می‌کنند.

  • 73 درصد از نوجوانان آمریکایی معتقدند اینستاگرام بهترین راه برای دسترسی برندها به آنها در مورد تبلیغات و محصولات است.

  • 200 میلیون کاربر اینستاگرام روزانه یک پروفایل تجاری یا بیشتر را مشاهده می‌کنند.

  • 70 درصد از علاقمندان به خرید محصولات جدید را در اینستاگرام پیدا می کنند.

  • یک سوم از پربازدیدترین داستان ها مربوط به کسب و کارها است.


جوانب مثبت اینستاگرام (5 دلیل برتر برای تبلیغات در اینستاگرام)


تبلیغات در پلتفرم اینستاگرام چندین مزیت کلیدی را نسبت به سایر پلتفرم ها به کاربران خود ارائه می‌دهد. ما پررنگ‌ترین‌ها را در این‌جا برای شما طبقه بندی کرده‌ایم.

1. ایجاد کمپین ساده

تبلیغات اینستاگرام و فیس بوک کاملاً یکپارچه شده اند و ایجاد کمپین، تکرارهای خلاقانه و هدف گیری مخاطب را آسان‌تر می‌کنند. برندها از نرخ بالای تعامل اینستاگرام و ایجاد کمپین فیسبوک، گزینه‌های بهینه سازی و تنوع هدف گیری مخاطب بهترین بهره را می‌برند.

علاوه بر این، اینستاگرام می‌تواند با shopify یکپارچه شود و کمپین‌های خرید را کاربردی‌تر کند.


2. شناساندن برند

اینستاگرام با ارائه پلتفرمی چندرسانه‌ای و جذاب، توانمندی برندها را در شناساندن خود افزایش می‌دهد. با انتشار تصاویر و ویدیوهای زیبا، یک برند می‌تواند شناخت بصری مثبتی از خود ایجاد کند و ارتباطات عاطفی با مخاطبان را تقویت کند. 

از طریق استوری‌ها، برند می‌تواند داستان‌های جذاب و پشت صحنه را به اشتراک بگذارد که به شناخت بیشتر و تأثیرگذارتر بر روی مخاطبان منجر می‌شود. 

همچنین، تبلیغات هدفمند اینستاگرام به برندها این امکان را می‌دهد که محتواهای خود را به دقت به گروه‌های هدف واحد هدف کنند و به راحتی با جمع‌آوری تعاملات کاربران، ارزیابی کارایی تبلیغات خود را انجام دهند. 

اینستاگرام با بیش از 200 میلیون کاربر که روزانه حداقل از یک پروفایل تجاری بازدید می کنند، فرصتی منحصر به فرد را برای ایجاد، گسترش و حفظ یک پایگاه فالوورهای با ارزش و با هدف بالا برای کاربران فراهم می کند.

اینستاگرام موفقیت را بر اساس آگاهی می‌سنجد نه براساس تعداد دنبال کننده، لایک یا کامنت! بنابراین این موضوع به کسب و کارهای کوچکتر فرصت بیشتری برای دیده شدن می‌دهد.


3. راحتی خلاقانه

اینستاگرام از هیچ ویژگی خلاقانه‌ی خاص و پیچیده ای استفاده نمی‌کند. طراحی و آپلود کردن یک پست به طور بالقوه می‌تواند تنها در عرض چند دقیقه و بدون هیچ گونه پیش‌ زمینه فنی یا بکارگیری خلاقیت خارق العاده‌ای اتفاق بیفتد. 

در عصر دیجیتال، جلب توجه مخاطبان شما کار آسانی نیست. با این حال، تاکید اینستاگرام بر محتوای بصری، آن را به بستری ایده‌آل برای کسب‌وکارها تبدیل می‌کند تا در داستان‌گویی بصری شرکت کنند. 

همانطور که در جریانید محتوای بصری در اینستاگرام با موضوع و هدف خاصی به اشتراک گذاشته می‌شود، اگر در آن از موضوعات ترند روز استفاده شود، عملکرد و حیطه کاری شما در ذهن کاربران نقش بسته  و بر اساس آن عمل می‌شود، و آن را به ابزاری قدرتمند برای انتقال پیام برند شما تبدیل می‌کند.

کسب‌ وکارها می‌توانند از طریق ترکیبی از عکس‌ها، ویدیوها و داستان‌ها، روایت‌های قانع‌کننده‌ای بسازند که با مخاطب هدفشان طنین‌انداز شود. اینستاگرام با ایجاد روزنه‌ی دید برای نمایش اتفاقات از پشت صحنه شرکت شما، برجسته کردن توصیفات مشتری یا رونمایی از محصولات جدید ، یک بوم خلاقانه برای بیان داستان برند شما فراهم می‌کند.

علاوه بر این، با ویژگی‌هایی مانند استوری اینستاگرام، کسب‌وکارها می‌توانند با ایجاد محتوای زودگذر، حس فوریت و انحصار را ایجاد کنند. این داستان‌ها پس از 24 ساعت ناپدید می‌شوند و کاربران را تشویق می‌کنند که به طور مرتب با برند شما درگیر شوند.


4. نرخ تعامل بالاتر

Yotpo گزارش داد که مردم با محتوای برندسازی شده در اینستاگرام 58 برابر بیشتر از فیس بوک و 120 برابر بیشتر از توییتر درگیر می‌شوند. پس از این شرایط برای تقویت محتوای تولید شده توسط کاربران، ایجاد هشتگ‌های مرتبط با کسب و کار شما و تشویق به به اشتراک گذاری، لایک و نظرات از طرف دنبال‌کنندگانتان استفاده کنید.

ماهیت بصری این پلتفرم، همراه با رابط کاربر پسند آن، کاربران را تشویق می‌کند تا از طریق لایک، نظرات، اشتراک‌گذاری و پیام‌های مستقیم با محتوا تعامل داشته باشند. این سطح بالای تعامل فرصتی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا ارتباطات معناداری با مخاطبان خود ایجاد کنند و وفاداری به برند را ایجاد کنند. 

علاوه بر این، الگوریتم اینستاگرام به محتوایی پاداش می‌دهد که تعامل بیشتری را به دست می‌آورد و تضمین می‌کند که تبلیغات خوب ساخته شده در معرض دید کافی قرار می‌گیرند.


5. بازگشت هزینه تبلیغات

بازگشت هزینه تبلیغات در اینستاگرام به معنای درک میزان بازگشت سرمایه‌گذاری و سودزایی کمپین تبلیغاتی است. این متغیر، نشان‌دهنده مقدار درآمدی است که بر اساس هزینه‌های انجام شده برای تبلیغات در اینستاگرام به دست می‌آید.

 به عبارت دیگر،  ROAS (Return on Ad Spend) نشان‌دهنده نسبت درآمد به هزینه تبلیغات است. اگر بازگشت هزینه بزرگتر از یک باشد، به این معناست که کمپین تبلیغاتی سودآور بوده و به ازای هر واحد هزینه تبلیغاتی، درآمد به دست آمده بیشتر از مقدار هزینه می‌باشد.

 این معیار مهم برای ارزیابی کارایی و بازده تبلیغات در اینستاگرام مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تصمیم‌گیری‌های بازاریابی و تنظیم استراتژی‌های آینده تبلیغاتی تاثیرگذار است.تبلیغات اینستاگرام میانگین نرخ کلیک (CTR) 0.58 درصد ایجاد می‌کند. 

به عنوان یک صاحب کسب و کار، این بدان معناست که صرف یک دلار در اینستاگرام ارزش کلیک بیشتری نسبت به هر جای دیگری دارد.


نکاتی برای یک کمپین تبلیغاتی موفق در اینستاگرام


ایجاد یک کمپین تبلیغاتی موفق در اینستاگرام نیازمند یک رویکرد استراتژیک فراتر از تقویت پست‌ها یا اجرای بی‌رویه تبلیغات است. برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه و دستیابی به اهداف بازاریابی خود، این نکات ضروری برای یک کمپین تبلیغاتی موفق اینستاگرام را در نظر بگیرید:

  1. تعیین و تعریف کامل اهداف و KPI (شاخص کلیدی عملکرد)

قبل از اینکه کمپین تبلیغاتی اینستاگرام خود را راه اندازی کنید، تعیین اهداف واضح و قابل اندازه گیری بسیار مهم است. تعیین کنید که می‌خواهید به چه چیزی برسید، برای مثال آیا افزایش شناخت برند برای شما موضوع مهمی‌تری است یا، جلب ترافیک وب‌سایت، تولید سرنخ‌ها یا افزایش فروش برای شما ملاک است؟ 

هنگامی که اهداف مشخص شدند، KPIهای خاصی را انتخاب کنید که با اهداف شما همسو باشد. این موارد ممکن است شامل معیارهایی مانند نرخ کلیک (CTR)، نرخ تبدیل، نرخ تعامل، یا بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS) باشد. تعریف این پارامترها به شما کمک می‌کند موفقیت کمپین خود را به طور دقیق ارزیابی کنید.

  1. آن را ساده نگه دارید

کاربران اینستاگرام بیشتر از سخنرانی ها یا عناوین کلیکی با محتوای سرگرمی و الهام بخش درگیر می شوند. پیام خود را متمرکز کنید، آموزنده و سریع باشید و آن را سرگرم‌کننده نگه دارید.

  1. تبلیغات در اینستاگرام و فیسبوک را همزمان اجرا کنید

اجرای همزمان تبلیغات در فیسبوک و اینستاگرام به کسب و کار این امکان را می‌دهد تا با دو پلتفرم محبوب اجتماعی، یعنی فیسبوک و اینستاگرام، ارتباطات خود را توسعه دهد و به گسترش دسترسی به مخاطبان بپردازد. 

برای این منظور، ابتدا باید حساب کسب و کار شما را با پلتفرم تبلیغاتی فیسبوک مرتبط کنید و سپس از امکان تبلیغات همگام بر روی فیسبوک و اینستاگرام استفاده کنید. تطابق تبلیغات، هشتگ‌ها، تصاویر و محتواها بین دو پلتفرم برای حفظ انسجام بصری و شناخت برند بسیار مهم است. 

همچنین، با استفاده از ابزارهای تحلیلی هر دو پلتفرم، به دقت عملکرد تبلیغات را مانیتور کرده و استراتژی‌های بهینه‌سازی بر اساس داده‌های دریافتی اجرا کنید. این رویکرد هماهنگ در تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام، به شما کمک می‌کند تا بازدهی بالاتری از تبلیغات خود به دست آورید و به بهترین شکل از این دو پلتفرم محبوب بهره‌مند شوید.

  1. هدف خود را متمرکز کنید

علایق کاربران اینستاگرام فراوان است و به راحتی می توان در یک استراتژی هدف گذاری گسترده گم شد. تبلیغات خود را بر روی انواع مختلف مخاطبان و علایق آزمایش کنید و در مورد ارزشمندترین کاربران خود اطلاعاتی کسب کنید.

اینستاگرام گزینه‌های هدف‌گیری قوی را ارائه می‌کند که به شما امکان می‌دهد به طور موثر به مخاطبان مناسب دسترسی پیدا کنید. برای استفاده حداکثری از این گزینه ها، باید مخاطب هدف خود را از نزدیک درک کنید. 

جمعیت شناسی، علایق، رفتارها و تعاملات گذشته با برند خود را در نظر بگیرید. از ویژگی‌های مخاطبان سفارشی و مخاطبان Lookalike Instagram برای دسترسی به کاربرانی که قبلاً با برند شما درگیر هستند یا شبیه مشتریان فعلی شما هستند، استفاده کنید. هرچه مخاطبان خود را دقیق‌تر هدف قرار دهید، عملکرد کمپین تبلیغاتی شما بهتر خواهد بود.

  1. فرصت ها را غنیمت شمارید

با توجه به اینکه بسیاری از کاربران اینستاگرام منتظر اخبار برندهای مورد علاقه خود هستند، اعلام یک تبلیغ جدید، یک فروش زمستانی یا یک رویداد تعطیلات می تواند تأثیرات مثبتی بر ROAS شما چه آنلاین و چه آفلاین داشته باشد.

  1. نگاهی به پست‌ها و محتوای تبلیغات دیگران برای الهام گرفتن نوع تبلیغات خود

انجام تبلیغات بومی هنگام تبلیغات در اینستاگرام به این دلیل مهم است که شما می‌توانید از تمام آن‎‌ها برای گرفتن ایده‌‌ی خلاقانه کمک بگیرید، نه اینکه عینا تقلید کنید. محتوای تبلیغات اینفلوئنسرها و پست های رقبا را بررسی کنید تا ایده‌های تبلیغاتی خود را بهبود ببخشید.

  1. از محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده کنید

از محتوای تولید شده توسط کاربران استفاده کنید. آثاری که افراد را (به ویژه چهره‌های افراد) نشان می‌دهند، معمولاً جذاب‌ترین‌ها در اینستاگرام هستند. به محتوای تولید شده توسط کاربران به اندازه مناسبی از بودجه بازاریابی خود اختصاص دهید، با نمایش کاربران، امتیازها و نظرات آن‌ها.

چگونه کسب و کار کوچک خود را در اینستاگرام تبلیغ کنیم؟


هنگام راه اندازی کمپین اینستاگرام چندین گزینه وجود دارد. اما همانطور که گفته شد، شما باید از همان ابتدا هدف و خواسته ی مورد نظر خود را از انجام تبلیغات مشخص کنید. 

با خواندن هر آنچه که در اینترنت در مورد این موضوع می توانید پیدا کنید تا حد امکان در مورد تبلیغات اینستاگرام بیاموزید. شما باید انتخاب کنید که کدام نوع کمپین برای کسب و کار شما بهترین است.


انواع تبلیغات در اینستاگرام

اصولاً 2 نوع کلی تبلیغات در اینستاگرام وجود دارد، روش رایگان و البته ویژگی تبلیغات پولی.

1. بازاریابی رایگان

مطمئنم اکثر افرادی که این مقاله را می خوانند قبلاً اینستاگرام را آزمایش کرده و از آن استفاده کرده‌اند. اگر از قبل یک حساب شخصی دارید، برای برند سازی محصولات خود بهتر است یک حساب کاربری و صفحه ی جدید برای کسب و کار نوپای خود راه اندازی کنید.

اگر در حال فروش محصولات هستید، می‌توانید اینستاگرام، فیسبوک و Shopify را ادغام و فوراً به دنبال کنندگان خود بفروشید. این کار را از طریق آپلود  تصاویر، ریلز و ویدیوهای کاملا مرتبط با برند خود انجام داده  و از ایده‌ها و خلاقیت‌های موثری برای جذب مشتریان و فالوورهای بیشتری کمک بگیرید.

توجه داشته باشید که تصاویر باید هدفمند، جذاب و در عین حال با کیفیت باشند. بطور کلی کیفیت پست‌هایی که در صفحه‌ی خود قرار می‌دهید از لحاظ بصری بسیار مهم است. اگر خود شما عکاس ماهری نیستید، عکاسی را استخدام کنید که بتواند بهترین تصاویر را برای کسب نتیجه‌ی بهتر و به تصویر کشیدن محصولات شما ثبت کند. 

سعی کنید بیشتر از تصاویر مشتری پسند و جذاب بهره ببرید. همچنین باید به بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام برای انجام بیشترین تعامل توجه داشته باشید و از الگوریتم‌های این پلتفرم آگاهی بیشتری پیدا کنید. 

تعاملات رایگان

توصیه می‌کنم اگر در شروع کار به سر می‌برید و پیج کاری کوچکی برای خود راه اندازی کرده‌اید، از انجام تعاملات متقابلا رایگان غافل نشوید و به مرور زمان که به تعداد دنبال کنندگان پیج اضافه شد، برای تبلیغات خود در سطوح گسترده‌تر از روش های پرهزینه تری برای بازاریابی و تبلیغات خود بهره ببرید. 

2. بازاریابی پولی

سودآورترین روش برای تبلیغات در اینستاگرام صد البته روش پولی است. اگر قبلاً کسب و کار خود را در فیسبوک تبلیغ کرده اید، پس احتمالا از قبل می‌دانید که چگونه در اینستاگرام تبلیغ کنید. 

چنانچه تصمیم به انجام بازاریابی پولی را داشتید، تعامل با اینفلوئنسرهای برتر اینستاگرام را برای همکاری و همچنین یک گزینه اضافی در اینجا فراموش نکنید.

تبلیغات اینفلوئنسرها

تبلیغات و بازاریابی پولی در اینستاگرام از طریق اینفلوئنسرها و چهره‌های معروف به شکلی است که برندها و شرکت‌ها با انتخاب افراد با تعداد دنبال‌کنندگان بالا (اینفلوئنسرها)، از طریق آنها محتواهای تبلیغاتی را به دنبال‌کنندگان خود ارائه می‌دهند. 

اینفلوئنسرها، که معمولاً در حوزه‌های خاص متخصص هستند، با جذب توجه و اعتماد دنبال‌کنندگان، محصولات یا خدمات را معرفی می‌کنند و در ازای این خدمات هزینه‌ای دریافت می‌کنند. 

این روش، به برندها امکان ارتقاء شناخت برند، افزایش فروش، و ارتباط نزدیکتر با مخاطبان را می‌دهد. از سوی دیگر، برای اینفلوئنسرها نیز فرصتی است تا درآمدزایی و ارتقاء شهرت خود را از طریق همکاری با برندها و کمپین‌های تبلیغاتی افزایش دهند.


4 روش تبلیغات اینستاگرام برای شروع کمپین آنلاین

4 نوع اصلی از تبلیغات اینستاگرام برای شروع یک کمپین آنلاین وجود دارد:

1. تبلیغات عکس اینستاگرام

شما می‌توانید برای مخاطبین خود یک داستان نقل کرده و یا محصولات خود را به صورت آنلاین از طریق تصاویر جذاب بصری تبلیغ کنید. کسب و کار کوچک یا نام تجاری خود را برای مخاطبان گسترده ای بازاریابی کنید یا فقط مشتریان محلی خاصی را از منطقه جغرافیایی یا شهر خود هدف قرار دهید.

2. تبلیغات ویدیویی اینستاگرام

تبلیغات ویدیویی با زمان‌بندی 60 ثانیه ایجاد کنید و آنها را به مخاطبان هدف خود تحویل دهید. این روزها زمان بسیار محدود است و من ویدیوهای کوتاه تر را توصیه می‌کنم. آنها حداکثر توجه و پاسخ مورد انتظار مشتریان بالقوه و فعلی شما را جلب خواهند کرد.

در حالی که تبلیغات عکس بهترین انتخاب شما در مواجهه با اینستاگرام است، ویدیوها اگر کوتاه باشند و پتانسیل ویروسی شدن را داشته باشند می توانند بسیار موثر نیز باشند.

3. تبلیغات چرخ و فلک اینستاگرام

این نوع تبلیغات باعث می‌شود که کاربران اینستاگرام برای دیدن تصاویر اضافی و فراخوانی برای اقدام در وب‌سایت رسمی شما، پیش قدم شوند تا درباره محصولات یا خدمات شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. از بسیاری جهات، کمپین تبلیغاتی چرخ و فلک شبیه کمپین بازاریابی محتوا است زیرا اطلاعات ارزشمندی را به کاربران ارائه می دهد.

هدف اصلی این است که وقتی توانستید توجه آنها را جلب کنید، مشتریان بالقوه خود را وادار به بازدید از وب سایت خودتان کنید.

4. تبلیغات استوری اینستاگرام

آپلود تبلیغات در قالب استوری اینستاگرام که بیش از 250 میلیون کاربر روزانه دارد، یک راه عالی برای افزایش آگاهی و شناساندن عالی برند شما است. درست مانند کاری که Smartketer در این مطالعه انجام داده است.


جمع بندی

تبلیغات در اینستاگرام به عنوان یک راهبرد حیاتی در عصر دیجیتال، دارای دلایل چندگانه‌ای است که می‌تواند به کسب و کارها کمک کند. این شبکه اجتماعی با بیش از میلیارد کاربر فعال ماهانه، امکان دسترسی به یک جمعیت گسترده و متنوع را فراهم می‌کند. محتوای زیبا و جذاب در قالب تصاویر و ویدیوها، برندها را قادر به ارائه پیام‌های خلاقانه و انسان‌محور می‌کند.

 امکانات تبلیغاتی دقیق و هدفمند اینستاگرام، به کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا به دقت به گروه‌های هدف خود تبلیغات کنند و از اطلاعات آماری پیشرفته برای ارزیابی دقیق و کارا استفاده کنند. از همین رو، تبلیغات در اینستاگرام نه تنها به افزایش شناخت برند کمک می‌کند بلکه به تحقق اهداف بازاریابی از جمله افزایش فروش، جلب مخاطب و تعامل با او، اساسی واقع می‌شود.