بلاگ

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 یکی از الزامات برندها و کسب و کارهای امروزی، توجه ویژه به مقوله مارکتینگ است. اما باید توجه داشت که با توجه به پیشرفت اینترنت طی یک دهه گذشته، نمی توان کسب و کاری ایجاد کرد و به مقوله دیجیتال آن نپرداخت. بدون دیده شدن در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، یک برند نوپا و حتی با سابقه و حرفه ای، شانسی برای بقا نخواهد داشت، مشتریانش آن را فراموش کرده و پس از مدتی هم، برند دیگر مانند سابق نه سودآوری دارد و نه پتانسیلی برای فعالیت بیشتر. خوشبختانه، برای کسب و کارهایی که به مدرن بودن و همسو شدن با مقوله های پیشرفته دیجیتال و بازاریابی می اندیشند، این روزها گزینه دیجیتیال مارکتینگ با آپشن ها و روش های متعددی در دسترس برندها است. مانند هر حرفه ای، این حوزه هم به ابزارها و شیوه هایی نیاز دارد. اما بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟ در ادامه  با تیم ما همراه باشید تا با بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم.

 

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در دنیای کسب و کارها

اگر کسب و کارها بخواهند تنها با استفاده از شیوه های سنتی، محصولات و برند خود را پروموت کرده و ترویج دهند، فرصت های ویژه و فراوانی را از دست خواهند داد. با در نظر گرفتن اینکه حدود 4 میلیارد و 300 میلیون کاربر اینترنتی در جهان وجود داشته و نزدیک به 2 میلیارد نفر از آنها، خریداران شیوه آنلاین هستند، میزان اهمیت دنیای دیجیتال برای برندها مشخص خواهد شد.

 

نقش و حضور دیجیتال مارکتینگ، تعریف ساده ای دارد: این تکنیک و شیوه می تواند اطلاعات مختلف مشتریان را جمع آوری کرده، برای اهداف فروش برنامه ریزی انجام داده و این کار را با بررسی و تحلیل مشتریانی که محصولات یک برند را در نظر می گیرند، انجام می دهد. این شیوه، به نوعی آینده یک برند را می سازد و با پلن های کوتاه مدت و بلند مدت، سعی در ارتقای برند، دیده شدن آن و تبدیل مخاطبین به مشتریان بالقوه و وفادار دارد.

 

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ، برای عملی شدن اهداف کارفرما و برند و امکان بررسی همه جانبه گزینه های مختلف، به ابزارهایی نیاز دارد تا بتواند با استفاده از آنها، تمامی پروژه های تعریف شده را به سرانجام رسانده و به صورت مداوم، مشتریان را رصد کرده و اهداف مد نظر برند مربوطه را پیاده سازی کند. 




با توجه به اهمیت این موضوع، بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را بررسی می کنیم:         

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) 

به طور حتم، پیشرفت در کسب جایگاه و رتبه بالا، از مهمترین مواردی است که برندها به دنبال آن هستند. به عبارتی دیگر، هر برندی مایل است تا در صفحه اول گوگل و در بالاترین رده قرار بگیرد و انتخاب اول مخاطبین باشد. اگر وب سایت برندی، در جایگاه مناسب جستجو قرار داشته باشد، هر فرد جستجو کننده، ابتدا وب سایت آن برند را بررسی خواهد کرد. با توجه به تکنیک بهینه سازی موتور جستجوی وب سایت یک برند، مشتریان و مخاطبان، در وهله اول به آن وب سایت ورود می کنند. سئو، یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود.         

محتوا و بازاریابی محتوا

وب سایتی که محتوای مناسب نداشته باشد، خیلی زود فراموش می شود. اما با چند محتوای خوب و حرفه ای می توان مخاطبین را تحت تاثیر قرار داد و از آنها مشتریان بالقوه و در نهایت بالفعل ایجاد کرد. با این شیوه، مخاطبین پس از بررسی و خواندن محتواهای داخل وب سایت، پیج اینستاگرام و هر شبکه اجتماعی دیگری، به خرید و یا استفاده از محصول و سرویس ترغیب خواهند شد. بازاریابی محتوا (Content Marketing) یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود.    

بازاریابی شبکه های اجتماعی 

از معمول ترین و موثرترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی است. تعداد کاربران فعال در فضای مجازی، بسیار بالا و قابل توجه بوده و این افراد همیشه با تلفن های همراه هوشمند خود، به جستجو در اپلیکیشن های گوناگون و یا مرور وب سایت های مختلف، اقدام می کنند. به همین دلیل است که بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing) در این بخش می تواند کاملاً قدرتمند و موثر عمل کند. مخاطبین تبلیغات را مرور کرده، از محصول استفاده می کنند و پس از تبدیل شدن به مشتری، حتی محصول و سرویس های مربوطه را به دیگر افراد معرفی خواهند کرد و تبلیغات را به اشتراک می گذارند. این ابزار جذاب دیجیتال مارکتینگ، در نهایت باعث می شود تا ترافیک پیج یا وب سایت افزایش یابد.   

     

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) 

از جمله ساده ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بوده که در بیزینس های آنلاین، بسیار کاربرد دارد. مضاف بر اینکه، این ابزار، کاملاً مقرون به صرفه بوده و توسط آن می توان خدمات و سرویس های جدی و محصولات مختلف را به مخاطبین و مشتریان معرفی کرد.  

بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

این روزها، محتوای ویدئویی برای مخاطبین بیشترین جذابیت را دارد. به همین دلیل است که در ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بسیار محبوب و پرطرفدار محسوب می شود. این ابزار، بر روی مخاطب تاثیر عمیقی می گذارد و درصد ترغیب کردن وی به استفاده از کالا و یا خدمات، بالا می رود.

تبلیغات اینترنتی (Internet Advertisement) 

با توجه به اینکه تبلیغات اینترنتی، چندین شیوه و روش را شامل می شود، هر کدام را به صورت جداگانه توضیح می دهیم:         

تبلیغ به شیوه کلیکی

اگر برندی از وب سایت پر ترافیک سود می برد، تبلیغات کلیکی، برای جذب مخاطبین و مشتریان، یکی از پرطرفدارترین شیوه ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، محسوب می شود. در این شیوه، زمان و مکان نمایش تبلیغ، به صورت هوشمندانه مشخص می گردد. این نوع تبلیغ، در اپلیکیشن های موبایلی نیز امکان پذیر است.  

رپورتاژ آگهی

در رپورتاژآگهی، علاوه بر بالا بردن ترافیک وب سایت، امکان بک لینک هم وجود دارد. البته اینجا صحبت از بک لینک های مفید و موثر است. دیگر مزیت این ابزار سودمند دیجیتال مارکتینگ، برند سازی است و از سوی دیگر، در مقوله سئو هم بسیار کاربردی عمل می کند.

پوش نوتیفیکیشن

این شیوه، به ارسال پیام اعلان معروف است و کاربرد آن در خصوص اپلیکیشن های موبایلی کاربرد فراوانی دارد. این ابزار تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ، بدین صورت عمل می کند که تمامی پیام ها در گوشی موبایل ظاهر می شوند. چنین تبلیغ اینترنتی، از جمله جدیدترین نمونه های تبلیغ در حوزه دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود.

 

دیجیتال مارکتینگ، مزایای قابل توجهی دارد که از جمله آنها به ارتباط با مشتریان با استفاده از محتوا و به صورت آنلاین، تحلیل های موثر و آسان، امکان بازگشت سرمایه، اندازه گیری نتایج و گزارش متنوع و    گزینه های رقابتی می توان اشاره کرد. اما بدون استفاده از ابزارهای مناسب، گزینه های مورد اشاره به سرانجام نخواهند رسید. بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که شرح آنها رفت، به این امر مهم کمک خواهند کرد تا هر برند و بیزینسی بتواند مخاطبین خود را به مشتریان وفادار و بالفعل خود تبدیل کند.

ما در این مقاله ابزارهایی که در حوزه های مختلف دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار میگیره رو برای شما بررسی کردیم که شامل ابزارهای مورد نیاز در حوزه سئو، تولید محتوا و بازاریابی ایمیلی هستند که از بیشتر آنها به صورت رایگان میتونید استفاده کنید و کسب و کارتون رو توسعه بدید. تمامی ابزار های نامبرده شده بخش کوچکی ازمبحث دیجیتال مارکتینگ به حساب میایند که همگی در دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگ مفصل به آنها میپردازیم.